Hakukonehaut ennustivat irakilaisten tulon Suomeen

Hakukonehakujen analysointi on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista ja luotettavimmista tavoista selvittää ja ennustaa kulutuskäyttäytymisen muutoksia. Metodia on hyödynnetty menestyksekkäästi myös esimerkiksi vaalitulosten ennustamisessa. Verrattuna perinteisiin kyselytutkimuksiin hakukonehakujen analysointi kertoo mitä ihmiset tosiasiassa tekevät – ei mitä he sanovat tekevänsä.

Päätin testata menetelmän toimivuutta Euroopan pakolaiskriisin ja tarkastella olisiko hakukonetulosten analyysillä voitu ennustaa irakilaisten turvapaikanhakijoiden yllättävä virta Suomeen.

Irakissa Googlen markkinaosuus on hakukonehauista yli 95 % joten otin analyysiin mukaan ainoastaan Google-haut.

Tulokset ovat mielenkiintoisia. Suomea koskevat haut olivat koko alkuvuoden hyvin stabiileja.  Yhteensä  noin 2000 hakua kuukaudessa. Tilanne jatkui samanlaisena toukokuuhun asti. Kesäkuussa haut lähtivät jyrkkään nousuun siten, että elokuussa hakuja tehtiin lähes 7000 eli kolmessa kuukaudessa haut yli kolminkertaistuivat.

Yleisimmät haut koskivat Suomen ilmastoa, karttaa ja Suomen kaupunkeja. Yleisimpien  hakujen joukossa  oli myös maahanmuutto Suomeen (”Finland immigration” erilaisissa kirjoitusmuodoissa). Tämän hakutermin kasvu oli tarkastelujaksolla myös poikkeuksellisen  suurta. Toisin sanoen yhä enemmän hakuja alkoi kesällä kohdistua maahanmuuttoon Suomeen.

Oheisista graafeista näkee maahanmuuttoa koskevien hakutermien kasvun ja turvapaikanhakijoiden määrän muutoksen rinnakkain. Kasvua on edeltänyt maahaanmuuttoon liittyvien Google-hakujen kasvu, joskin ne ovat tapahtuneet hyvin lähellä toisiaan. Suomeen kohdistuvien erityisesti maahanmuuttoon liittyvien hakujen kasvu korreloi hämmästyttävän hyvin turvapaikanhakijoiden kasvun kanssa.   Tästä voidaan myös päätellä, että varsin moni on jo lähtiessään suunnitellut tulevansa Suomeen – ainakin se on ollut yksi selkeä vaihtoehto.

Hakukonetulosten analyysi tarjoaa valtavan potentiaalin monenlaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden analyysiin ja ennustamiseen.  Kriisimaiden hakukonehakujen analyysi tarjoaa sellaisia  näkymiä näihin yhteiskuntiin joita yksikään media ei pysy tarjoamaan ja joihin perinteisillä tutkimusmenetelmillä on vaikea pureutua. 

wennberg
Helsinki

Mikko Wennberg on valtiotieteiden tohtori ja hänellä on dosentuuri Turun yliopistossa. Hän on työskennellyt tutkijana, eduskunnan virkamiehenä ja johdon konsulttina. Wennberg on Owal Group Oy:n toinen perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu