Anteeksiannosta ja armosta

”Metoo-kampanja on menettänyt sen moraalisen hohteensa antaessaan vallan kivittäjille ja edistäessään yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen yhteiskunnan sijaan julkisen häpäisemisen kulttuuria, jonka moraali ponnistaa Hammurabin laista. Yhteiskunta jossa anteeksiannolla ja armolla ei ole sijaa, ei ole se yhteiskunta, jonka arvopohjasta  myös Metoo-kampanja alun perin ponnisti.”

Olen kirjoittanut tässä blogissa pääasiassa nykyistä ammattiani sivuavista asioista, lähinnä siis hallinnosta ja yhteiskunnasta. Pääsiäispyhinä on ollut aikaa hetkeksi palata juurilleni filosofisten kysymysten pariin!

Anteeksiannon ja armon käsitteet ovat aina kiehtoneet minua. Paitsi että ne näyttävät kertovan jotain oleellista siitä, mikä on ihmisyydessä kaikkein uniikeinta, niin ne ovat myös avainkäsitteitä länsimaisessa moraalikoodistossa. Juuri nyt tähän pohdiskeluun on kimmokkeena ollut Sillanpäätä ja Louhimiestä koskeva uutisointi ja some-keskustelu.  Ja mikä olisikaan tähän parempi aika kuin juuri pääsiäinen!

Meillekin joilla ei ole henkilökohtaista uskonnollista vakaumusta, on kristinuskon kulttuurinen vaikutus läsnä joka päivä niin ympäröivän yhteiskunnan moraalisessa koodistossa, tapakulttuurissa kuin lainsäädännössäkin.  Anteeksiannon ja armon käsitteet ovat keskeinen osa tätä kulttuurista koodistoa.

Anteeksianto on yksi inhimillisyyden uniikeimmista piirteistä. Harvassa asiassa kiteytyy paremmin se mistä inhimillisyydessä on ytimeltään kysymys. Anteeksianto edustaa sekä moraalisen ajattelun että inhimillisyyden korkeinta tasoa.  Anteeksiantoon ei riitä moraalisen koodiston ymmärrys, vaan se edellyttää myös ymmärrystä ihmisten vajavaisuudesta omien moraalisten standardiensa noudattamisessa. Anteeksiantoon kykenevä ihminen pystyy näkemään muissa itsensä.

Anteeksiannossa ei ole kysymys sovittelusta ja hyvityksestä. Anteeksiannon ydin on hyväksyä ihminen ja hänen tekonsa siitä huolimatta, että henkilö on loukannut jotain tärkeää moraalista arvoa. Anteeksianto ei aseta ehtoja ja pyydä hyvitystä. Anteeksianto ei ole asian unohdusta tai sen kanssa elämään oppimista. Anteeksiannossa toisen moraalisesti tuomittavat teot jätetään ilman niiden oikeuttamia moraalisia seurauksia anteeksiannon itsensä vuoksi. Anteeksiannossa tekojen  syy-suhde niiden tekijään katkaistaan ja emotionaalinen suhde moraalisen rikkeen tekijään palautetaan tätä rikettä edeltäneeseen tilaan.  

Vaikka anteeksianto on usein järkevää anteeksiantajan itsensä vuoksi (kenenkään ei kannata katkeroitua), anteeksianto ei tapahdu itsekkäistä motiiveista, vaan se on luonteeltaan moraalinen teko, jossa omista moraalisista oikeuksista hyvitykseen luovutaan vapaaehtoisesti. Anteeksiannon käsite juontuu kreikan sanasta, joka tarkoittaa ’antaa mennä’ ’ tai ’päästä menemään’. Käsite on liittynyt alun perin nimenomaan velan anteeksiantoon. Kun velka annettiin anteeksi, anteeksiantaja luopui vapaaehtoisesti oikeudestaan vaatia velkaansa.  

Vain henkilö jota vastaan on rikottu voi antaa anteeksi. Siksi minä en voi eikä minulla ole syytä antaa sen enempää Louhimiehelle kuin Sillanpäällekään anteeksi. Kumpikaan ei ole rikkonut minua vastaan. Samasta syystä en myöskään tarvitse heidän anteeksipyyntöään.

Armo on sukua anteeksiannolle. Armossa käydään oikeuden edestä. Jokin saa muuta kuin mihin hänen tekonsa oikeuttaisivat. Armolle on tyypillistä, että sitä antavat yleensä muut henkilöt kuin ne joita vastaan on rikottu. Armoon liittyy aina myös valtasuhde. Armahtaa voi vain sellainen, joka pystyy käyttämään jonkinlaista valtaa kohteen yli.

Sosiaalisessa mediassa valtaa käytetään kollektiivisesti.  Sosiaalisen median ongelma on se, että meistä jokaisesta voi tulla kivittäjä vaikka heitämme vain hiekanhyvän. Kun riittävän moni ihminen heittää sen oman hiekanjyvänsä, hautautuu kohde lopulta kivisateen alle. Oikeutamme oman toimintamme muiden samanlaisella tai yksittäisten ihmisten pahemmalla toiminnalla.  Armolla ei ole sijaa, kun kukaan ei koe olevansa kivittäjä, joka voisi armahtaa.

Metoo-kampanja on menettänyt sen moraalisen hohteensa antaessaan vallan näille kivittäjille ja edistäessään yhdenvertaisen ja tasa-arvioisen yhteiskunnan sijaan julkisen häpäisemisen kulttuuria, jonka moraali ponnistaa Hammurabin laista. Yhteiskunta jossa anteeksiannolla ja armolla ei ole sijaa, ei ole se yhteiskunta, jonka arvopohjasta myös Metoo-kampanja alun perin ponnisti. Sanomalla nämä sanat päädyn luultavasti sen saman kivisateen kohteeksi, josta olen edellä kirjoittanut.

Oireellista on, että keskustelu mainitsemissani tapauksissa on keskittynyt anteeksi pyytämiseen ja katumuksen osoittamiseen.  Ihmiset joita vastaan ei ole rikottu, ovat pönkittämässä omaa kuvitteellista ylemmyyttään ja paremmuuttaan vaatimalla julkista anteeksipyyntöä ja arvioimalla katumuksen aitoutta. Muutoksen vaatiminen vallitseviin rakenteisiin tai päihteettömän elämäntavan arvostaminen ei kumpikaan edellytä inhimillisyyden, armon ja anteeksiannon hylkäämistä ja yksittäisten ihmisten tuomista koko kansan kivitettäväksi.   

Lapsille ei ole oleellista opettaa anteeksipyytämistä vaan anteeksiantoa. Kuka tahansa oppii pyytämään anteeksi, anteeksiantoon pystyvät vain vahvimmat.   Sosiaalisessa mediassa länsimaisen yhteiskunnan ymmärryksen, armon ja anteeksiannon kulttuuri, on muuttunut oikeassa olemisen, tuomitsemisen ja julmuuden kulttuuriksi. Uuden testamentin ydinsanoma on korvattu Vanhalla. 

Tällaisessa maailmassa saamme katsoa tv:stä ohjelmaa, jossa kollegat käyvät kivittämässä maassa makaavaa ohjaajaa kiillottaakseen omaa ja edustamansa toimialan moraalista kilpeä. Tällaisessa maailmassa olemme valmiit tuhoamaan vaikeuksiin ajautuneelta laulajalta senkin, mitä hänellä on vielä jäljellä vain osoittaaksemme omaa paremmuuttamme.

Moraalisen oikeuden vaatiminen ja vaaliminen on suurta, mutta vielä suurempaa on anteeksiannon ja armon osoittaminen. 

wennberg
Helsinki

Mikko Wennberg on valtiotieteiden tohtori ja hänellä on dosentuuri Turun yliopistossa. Hän on työskennellyt tutkijana, eduskunnan virkamiehenä ja johdon konsulttina. Wennberg on Owal Group Oy:n toinen perustajaosakas ja hallituksen puheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu