*

Wennberg

Perusopetus

Lisää resursseja kouluun!

Kun minä menin aikanani kouluun, en osannut lukea. Tuskin osasin nimeäni kirjoittaa. Vilkaskin olin.

Silti: tuonaikainen peruskoulu ei luokitellut minua ”erityiseksi”. Olin normioppilas ja menin jokseenkin täydestä, muiden jatkona.

Toisin olisi käynyt nykykoulussa. Ennen kuin olisin kissaa ehtinyt sanoa, olisin noine avuineni saanut otsaani näkyvän leiman – diagnoosin, kuten hienosti sanotaan.

Se, että minua ei aikanaan leimattu erityiseksi oppijaksi, johtui siitä, että ”diagnosointisiivilä” oli tuolloin paljon harvempi.

Lisää resursseja kouluun!

Kun minä menin aikanani kouluun, en osannut lukea. Tuskin osasin nimeäni kirjoittaa. Vilkaskin olin.

Silti: tuonaikainen peruskoulu ei luokitellut minua ”erityiseksi”. Olin normioppilas ja menin jokseenkin täydestä, muiden jatkona.

Toisin olisi käynyt nykykoulussa. Ennen kuin olisin kissaa ehtinyt sanoa, olisin noine avuineni saanut otsaani näkyvän leiman – diagnoosin, kuten hienosti sanotaan.

Se, että minua ei aikanaan leimattu erityiseksi oppijaksi, johtui siitä, että ”diagnosointisiivilä” oli tuolloin paljon harvempi.

Eduskunnan budjettiloppukirissä kokoomusvoimin lisärahaa koulutukseen

Paras lahja 100 vuotiaalle Suomelle on se, että vihdoin olemme saaneet talouden- ja työllisyyden kasvuun. Myös valtion budjetin koulutusmäärärahoissa on myönteinen käänne, kun budjettiriihestä tuli lähes 40 miljoonan lisäraha vuoden 2018 valtion koulutusbudjettiin. Suomen uudistuminen ja hyvinvointi rakennetaan vahvalle osaamispohjalle. Lisäpanostukset koulutukseen, osaamiseen ja sivistykseen ovat kullanarvoisia.

 

OPS: "Perusopetus lisää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta"

Aito avioliitto -aktivistien parissa viime vuonna levitetyn Seta -kiellon seuraaja on julkaistu Aito avioliitto -yhdistyksen sivuilla. Kyse on pari viikkoa sitten Aito avioliitto -yhdistyksen sivuilla julkaistusta Peruskoulu -lomakkeesta, jonka tarkoituksena on puolustaa yhdistyksen arvot jakavien vanhempien oikeuksia.

Opetuksen resursseja kohdilleen

Rovaniemellä peruskoululaisten oppimateriaalien hankintaan käytettävä vuosittainen euromäärä on n. 200 €/oppilas/vuosi. Tällä rahalla heille hankitaan vuodeksi kaikki opetuksessa tarvittavat materiaalit, apuvälineet ja laitteet. Käytettävä rahamäärä oppilasta kohden on pysynyt lähes samana viimeiset kymmenen vuotta. Tuona aikana hinnat ovat nousseet ehkäpä noin 20 %. Oppimateriaalien siirtyessä digitaaliseen muotoon hinnat, vuosittainen oppilaskohtainen oppimateriaalin hinta voi olla jopa kaksinkertainen. Samaan aikaa opetuksessa olisi tehtävä jonkinlainen ”digiloikka”.

Kouluissa on voitava hengittää vapaasti

Viime kuntavaalien tuoksinassa molemmat Vantaan vanhat jätit, niin Kokoomus kuin Sdp:kin, asettautuivat vastustamaan tuolloin kaavailtua koulunkäyntiavustajien määrän rajua leikkaamista. Nämä vaalilupaukset pidettiin ja koulunkäynntiavustajat saivat jäädä. Ihan yhtä ruusuisesti ei kuluva valtuustokausi vantaalaisten lapsiperheiden osalta jatkunut. Kotihoidontuen kuntalisästä leikattiin lyhentämällä sen maksuaikaa puolella vuodella ja varhaiskasvatukseen kohdistuneen säästöpaineen alla rajattiin subjektiivista päivähoito-oikeutta.

Leikkaukset perusopetukseen eivät katoa kuntatalouskikkailulla

Kävin eilen somekeskustelua kansanedustaja Mikko Kärnän kanssa.

Hän väitti, että hallitus omilla toimillaan korjaa nyt edellisten hallitusten tekemiä perusopetuksen ja peruskoulun säästöjä.

Perusteena kansanedustaja Kärnä käytti sitä, että valtion toimet ovat parantaneet kuntataloutta.

Tämä on paitsi väärä argumentti myös silkkaa valetta. Kuntien valtionosuuksien suhteellinen osuus ja sen kasvu on johtunut kilpailukykysopimuksen voimaantulosta ja suunnitelmista vähentää kuntien lakisääteisiä tehtäviä.

Kuntavaalit ovat koulutusvaalit

Terveiset Pohjois-Suomen opettajapäiviltä Oulusta! Tulevien kuntavaalien kannalta opettajapäivät tarjoavat arvokasta tietoa myös kuntapäättäjälle. Sote-uudistuksen seurauksena kuntien päätäntä- ja budjettivallasta puolet siirtyy maakunnalle. Puolet siitä mitä jää, liittyy koulutukseen ja varhaiskasvatukseen.

Onko perusopetuksen tasa-arvo vain tyhjiä sanoja?

Kun opetushallitus jokin tovi sitten julkaisi oppaansa sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi perusopetuksessa, kohisi uutisotsikot sitä, kuinka jatkossa tyttöjä ja poikia ei enää saa kutsua tytöiksi ja pojiksi. Huolimatta siitä, että kahdeksankymmensivuisessa oppaassa ei ollut ensinkään kyse tästä, vaan oppilaiden yksilöllisten erojen huomioimisesta sukupuolistereotypioiden sijaan, näyttää nyt pahasti siltä, että ainut käytäntöön todella siirtynyt asia on lehtien suuret otsikot ja sosiaalisen median kuohunta.

Uusi opetussuunnitelma on kovin paperin makuinen

Koulun uusi opetussuunnitelma, OPS2016, puhuttaa kovasti. Olen tutkinut sitä eri puolilta muutamaan otteeseen yliopistotoimeksiantoina tärkeimpiä verrokkimaita selvitellen.

Systeemiajattelun edistäjänä tarjosin siihen samanlaista otetta, mikä tulee esille USA:ssa tietyissä opetussuunnitelmissa alkaen jo 5-vuotiaista. Siellä koulutus aloitetaan mieluusti ajattelun malleista.

Englannissa perusopetus on standardoitu ja tuotteistettu pitkälle, mikä takaa valmistuvilta nuorilta samanlaiset valmiudet.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä